In november 1999 richtte Bert Verdonck een koor op met een thuisbasis in Retie, met zangers uit Retie en wijde omgeving. De naam 4-tune verwijst niet alleen naar het vierstemmig zingen, maar ook naar het fortuinlijk geluk dat we proberen te bereiken tijdens het zingen en het koor-zijn. Het koor brengt een gevarieerd repertoire, steeds opgebouwd rond specifieke thema’s of stijlperiodes. Er wordt gestreefd om met de mogelijkheden van de zangers en de dirigent een balans te vinden tussen optimale kwaliteit en intens plezier.

4-tune organiseert veelzijdige projecten: van middeleeuws tot modern, met of zonder instrumentale begeleiding, … Oud, klassiek, hedendaags; Vlaams en internationale volksmuziek; religieus, liturgisch en werelds; meezingers, maar vooral ook rariteiten. Naast jaarlijkse concerten in eigen beheer, werkt 4-tune ook mee aan diverse meerkorenprojecten en worden wedstrijden ook niet geschuwd om af en toe ons niveau eens extra op te krikken. In 2011 bereikten we als enige volwassenenkoor de finale van Koor van het Jaar. Sinds 2002 nemen we om de 4 jaar deel aan de Provinciale Koortornooien van de provincie Antwerpen en zijn we ingedeeld in de ereafdeling.

Natuurlijk hechten we niet alleen belang aan de wekelijkse repetities, maar ook aan het koor-zijn en alles wat daar bij hoort. Zo organiseren we jaarlijks een koorbarbecue en een koorweekend. Daarnaast gingen we reeds vier keer op buitenlandse koorreis (naar Portugal, Frankrijk, Spanje en Hongarije).

Bert Verdonck heeft de muziekacademie doorlopen in Waregem, met einddiploma’s in notenleer, piano en kamermuziek. Hij is een ervaren en doorwinterd koorzanger, onder meer gevormd in het Waregems koor Laidos en het Leuvens Universitair Koor, naast tal van kortere projecten met verschillende koren (zowel in binnen- als buitenland) en tijdens koorweekends en koorweken. Geleidelijk aan vormde hij zich in de koordirectie, met als hoogtepunt de gerenommeerde “Master Class” tijdens de Dartington Summer School in Engeland o.l.v. Laszlo Heltay en Johan Duijck.

Palmares wedstrijden

2001 Vierde koortreffen Konsinjoorkes winnaar, 1e prijs cum laude
2002 Provinciaal koortornooi ereafdeling, 92 %
2006 Provinciaal koortornooi ereafdeling, 86%