28/06/2008

Fort IV

Naar aanleiding van de 75ste verjaardag van de Poolse componist Henryk Gorecki wordt er een uitvoering gebracht van zijn magistraal werk “Miserere nobis” in Fort 4 te Mortsel met 250 tot 300 enthousiaste uitvoerders. Dit concert zal kaderen in het Internationaal Stemmenfestival, dat naar jaarlijkse traditie het laatste weekend van de maand juni wordt georganiseerd door het Departement Cultuur van de Provincie Antwerpen met medewerking van het Cultureel Centrum Mortsel, Orfeoproducties en Linkwadraat. Het initiatief geniet ook de steun van “Koor en Stem”. Het concert is tevens een promotieconcert voor “Artsen Zonder Grenzen”.

Het festival wil een breed palet van vocale muziek aanbieden. Van klassiek naar folk, van oude muziek naar hedendaags, van profaan naar sacraal. De concerten worden bijna uitsluitend a capella uitgevoerd in het akoestisch unieke kader van het reduit van Fort 4 te Mortsel.

Dit jaar staat “Miserere Nobis” (link) van Henryk Gorecki op het programma. Het zal uitgevoerd worden door 6 zeer goede koren (ca. 250 koorzangers) onder leiding van Marc Michael De Smet.

Voor de uitvoering van het Miserere brengen de deelnemende koren een eigen a capella programma rond een humanitair thema.

De Poolse componist Henryk Gorecki (° 6 december 1933) vertolkt onze kommer op een manier die zeer velen kunnen begrijpen – gelovigen & ongelovigen, optimisten & pessimisten, … Wie Gorecki’s ‘Miserere’ beluistert en meemaakt, kan niet onberoerd blijven. De geest van nederigheid en bezinning klinkt op uit elke noot, 40 minuten lang. De menselijke stem, verveelvoudigd in een groot koor, spreekt als geen ander van hart tot hart, van ziel tot ziel.

Op de Fort-wanden projecteert videokunstenaar Roger Vossenaar tastbare taferelen uit onze hedendaagse inferno’s. Roger Vossenaar zal ook deze massale zingende processie door de Fortkrochten leiden.

De volledige opbrengst van de ticketverkoop wordt aan een humanitair doel geschonken.

De deelnemende koren zijn: Musica Nova, Couleur Vocale, 4-Tune, Aquarius, Novecanto en Kalliope (aangevuld met losse zangers en figuranten).

Programma 4-tune:

“Six Dickinson Miniatures” op teksten van Emily Dickinson (1830-1886) voor gemengd koor gecomponeerd door Raymond Schroyens.

1. Summer for thee
  2. Alter? When the hills do
  3. Heart, we will forget him!
  4. Parting
  5. I took my power in my hand
  6. I died for beauty

Praktisch:

Zaterdag 28 juni 2008 om 20u

Fort IV, Fortstraat 100, 2640 Mortsel (meer informatie en routebeschrijving: klik hier)

20 uur : de deelnemende koren nemen een programma van ca. 15 minuten voor hun rekening. Ze bepalen het programma zelf rond het thema “Zorg voor deze wereld!”.
21.30 u.: pauze
22 u.: uitvoering van het werk “Miserere” van Henryk Gorecki