21/04/2007

Sint-Martinuskerk

Beatus Vir digitaal

In het 3e weekend van april gaan de leden van 4-tune de klassieke toer op met hun nieuwste project ‘Beatus Vir‘. ‘Beatus vir’ staat garant voor een concert vol religieuze muziek door de eeuwen heen, met daarnaast ook antwoorden op de vraag: “wat is het verhaal achter de tekst en de muziek?”. De dirigent heeft speciaal voor deze gelegenheid uit de muziek tussen de 16e en 20e eeuw telkens één of twee pareltjes van koorwerken gekozen. Tijdens dit niet steeds eenvoudige programma worden zij met stijl bijgestaan door het professioneel strijkerskwartet Kirke en orgelist Koen Wellens.

Het programma dat zij voor u gaan brengen:

• 16de eeuw: Heinrich Schütz, An den Wassern zu Babel (orgel + continuo). Pracht van een dubbelkorig motet dat de weeklacht verklankt van het Joodse volk in ballingschap.
  • 17de eeuw: Claudio Monteverdi, Beatus Vir (continuo + 2 strijkers). “Titelsong” van dit concert rond de uitdagende tekst “zalig hij die God vreest”. Heel open bewerking met prachtige interacties tussen zangstemmen en strijkers.
  • 18de eeuw: S. Bach, Jesu meine Freude (motet) (continuo + 5 strijkers). Dit is het langste stuk in dit concert (ongeveer 20 min). De Bach motetten zijn pareltjes uit zijn religieuze oeuvre, en rijgen bijbelteksten samen met bezinnende teksten uit kerkliederen. Jesu meine Freude werd waarschijnlijk geschreven voor de begrafenis van de weduwe van de baas van het postkantoor in Leipzig. Dit motet is zeer mooi, maar complex, en een uitdaging voor elk koor.
  • 19de eeuw: Felix Mendelssohn, Ave Maria (orgel + strijkers). Een zalig wegdromende bewerking van het Wees gegroet.
  • 20ste eeuw: Randall Thompson , Alleluia (strijkers). Simpel van tekst: enkel het woord Alleluia, maar met een afwisselende bewerking: beheerst, afwachtend, tot een extatisch hoogtepunt weerklinkt en de rust wordt teruggevonden. Een van de beste werken van deze – hier onbekende – Amerikaanse componist.

Het is al sinds 2003 geleden dat 4-tune nog eens een eigen concert heeft gehouden in hun thuisbasis Retie, maar daar komt nu verandering in.

• Op zaterdag 21 april 2007 om 20u gaat het eerste luik van dit ‘Beatus Vir’ dubbelconcert door in de -Martinuskerk in Retie.
  • Op zondag 22 april 2007 om 15u verwelkomen zij u graag in de Achelse kluis (http://www.achelsekluis.org/general/frame.htm)

Kaarten zijn te verkrijgen op het telefoonnummer 014/42.41.12., op het e-mailadres 4-tune-koor@skynet.be of bij de leden van het koor.

Prijzen: vvk: €12; aan de kassa: €14; -12 jarigen: gratis