In november 1999 startte Bert Verdonck een koor in het land van zeven Neten (Retie en wijde omgeving). Het koor kreeg ook een naam: “4-tune” (spreek uit als het Engelse “fortune”).

Tegen het einde van het eerste levensjaar, november 2000, bereidden we een dubbel debuutconcert voor in samenwerking met het Davidsfonds van Retie en Schilde en het gitaartrio Olipodrigo.

In het maart 2001 werden we de algemene winnaar (eerste prijs cum laude) op het vierde koortreffen in Kontich, een wedstrijd tussen 12 koren, georganiseerd door de Konsinjoorkes.

4-tune in June 17/06/2001

Voor ons eerste zelfgeorganiseerde concert “4-tune in June” was het gezellige kerkje van Schoonbroek bijna te klein (juni 2001). In het najaar volgden 3 kleinere optredens in Turnhout, Retie en Herk-de-Stad.

In een meerkorenproject werkten we mee aan drie uitvoeringen van de Johannespassie van J. S. Bach onder leiding van Johan van Bouwelen (maart 2002).

Op 28 april 2002 plaatsten we ons in de ere-afdeling van het provinciaal koortornooi van de provincie Antwerpen (92%). Op 7 juli en 9 november brachten we een vrolijk Vlaams programma, eerst ter ere van de Dag van het Vlaamse Woord (in Retie en Schilde) en later bij het koorfestival van Terpsichore (in Oostrozebeke).

Op 4 januari 2003 organiseerden we zelf een stemmig concert in de kerk van Retie, met mysterieuze Driekoningenmuziek en bruisende Nieuwjaarsmuziek, met licht, verhalen, 3 koningen, orgel, piano en glühwein. Een variant van dit programma konden we herhalen voor het Davidsfonds in Hoogstraten op 20 december.

Spaans aperitiefconcert 19/10/2003

In het najaar organiseerden we een sfeervol Spaans aperitiefconcert in eigen beheer (19 oktober 2003). In de feestzaal van het Sint-Jan-Berchmanscollege te Mol brachten we muziek van Spaanse componisten uit de 20e eeuw, met een hoofdmoot muziek van Manuel Oltra op gedichten van Federico Garcia Lorca.

Eind 2003 brachten we nogmaals ons Kerst-Nieuwjaar-Driekoningenconcert, maar nu in de Sint-Catharinakerk van Hoogstraten, op uitnodiging van het Davidsfonds.

4-tune was voor het eerst ‘life’ te horen op Radio 1 op 2 mei 2004 tijdens de Eucharistieviering vanuit Balen. Op 8 mei stonden we op een open-lucht-podium in Antwerpen, in het kader van de week van de amateurkunsten.

De musical “De Onvoltooide” werd in het weekend van 22 en 23 mei 2004 driemaal uitgevoerd in de Warande in Turnhout. Wij ondersteunden de verschillende koren, dansers en solisten in een wervelende voorstelling van Sachiko. Eén van onze tenoren zong zelfs de hoofdrol in deze productie (zie ook op www.sachiko.be).

Voor de opening van de Goya-tentoonstelling in het Jacob-Smitsmusem in Mol, zongen we een selectie uit ons Spaans repertoire, wat grote bewondering uitlokte bij de Spaanse gasten (12 november 2004).

Lees het verslag van een specifieke periode:

1999–2004 2004–2009 2010–2014 2015–2018 recent